Tuesday, May 9, 2017

[古典文學入門(三)ep.9]才子少年時,人窮志不窮 讀東坡沁園春(赴密州早行馬上寄子由)

沁園春(赴密州早行馬上寄子由)

孤館燈青,野店雞號,旅枕夢殘。漸月華收練,晨霜耿耿,雲山摛錦,朝露漙漙。世路無窮,勞生有限,似此區區長鮮歡。微吟罷,憑征鞍無語,往事千端。

當時共客長安。似二陸初來俱少年。有筆頭千字,胸中萬卷,致君堯舜,此事何難。用舍由時,行藏在我,袖手何妨閒處看。身長健,但優游卒歲,且鬥尊前。


上次講嘅馬上賦詩之作
係東坡同子由分別果陣而寫嘅作品
而今次呢首詞,情況係相反嘅 
東坡本身係杭州做官,但為左親近係濟南嘅子由
就申請調職去密州,東坡出仕密州嘅旅程
諗到可以接近子由,忍唔住係馬上作詞啦 

咁當時其實佢地仕途都唔太順利 
要分宋代嘅人做官做成點,好多時睇佢係唔係京都就知
失勢嘅人,九成九都比人調左去其他地方做官
東坡子由都唔妥王安石嘅新法,咁就唯有出去做地方官啦 

孤館燈青,野店雞號,旅枕夢殘。漸月華收練,晨霜耿耿,雲山摛錦,朝露漙漙。世路無窮,勞生有限,似此區區長鮮歡。微吟罷,憑征鞍無語,往事千端。

上半片由景入情,東坡先畫一幅早行旅程圖 
為左早少少見到子由,東坡決定「早行」,天未光就起程啦
沿途見到凌晨冷清嘅街道,仲有一間房嘅燈微微燃燒
行吓行吓,聽到雞嘅鳴叫,殘破左其他旅客嘅夢
「漸月華收練,晨霜耿耿,雲山摛錦,朝露漙漙」
東坡好仔細咁描寫由起程到中途嘅變化 
月光漸漸消失,清晨嘅寒冷,雲同山嘅錦繡,露水霧氣漫延

係呢一連串嘅景象,觸發詞人內心嘅憂鬱
「世路無窮,勞生有限,似此區區長鮮歡」
呢個世界嘅道路好似無窮無盡,但生命卻係有限
當中值得快樂嘅事,又好似好少咁 
「微吟罷,憑征鞍無語,往事千端」
諗到呢到,好多往事嘅情緒都湧埋黎
不知何處說起,只好無語 

當時共客長安。似二陸初來俱少年。有筆頭千字,胸中萬卷,致君堯舜,此事何難。用舍由時,行藏在我,袖手何妨閒處看。身長健,但優游卒歲,且鬥尊前。

下半片係「往事千端」嘅開展,再入人生議論
東坡子由少年時初到長安
就好似當年陸機陸雲兩位少年才子初到洛陽咁
二陸好受當時嘅洛陽人欣賞,東坡子由都受長安士大夫賞識 

「有筆頭千字,胸中萬卷,致君堯舜,此事何難」
東坡諗起少年嘅壯志,仲係好自負咁講
我寫詩文勁,又有才學,當然要報效明君啦 
好似杜甫咁講:
「致君堯舜上,再使風俗淳」
或者係陶淵明回想少年嘅自白:
「猛志逸四海,騫翮思遠翥」
對我地兩兄弟黎講,呢件事有咩難度? 

照道理,去到呢邊九成九嘅文學家都會悲傷架啦
點解呢?因為現實同少年嘅理想差咁遠 
當然要自悲懷才不遇嘅感慨啦!
但東坡果然唔係常人,佢竟然話:
「用舍由時,行藏在我,袖手何妨閒處看」 
論語:用之則行,舍之則藏
皇上要用你定唔用你,係由外在條件決定
但要繼續「行」定返鄉下「藏」呢?
呢一樣嘢就係我地自由決定嘅
而家不如享受吓呢個悠長假期,慢慢嘆吓 

「身長健,但優游卒歲,且鬥尊前」
東坡好樂觀咁回應上半片
其實我地兩兄弟而家身體壯健,無咩病痛
唔係最啱享受人生咩?
黎,我地飲返杯酒Happy吓先啦!

No comments:

Post a Comment