Saturday, May 27, 2017

[古典文學入門(三)ep.16]快哉閒人:東坡與張夢得之遊 讀東坡〈記承天寺夜遊〉、水調歌頭(黃州快哉亭贈張偓佺)


患難見真情,係人生谷底仲陪你嘅先係真朋友 
東坡、張夢得係一齊被貶黃州,共處患難
既然大家平時都無事可做,當然成日一齊玩啦
張夢得住係承天寺,東坡有次就同佢夜遊承天寺



東坡 〈記承天寺夜遊〉

元豐六年十月十二日,夜,解衣欲睡;月色入戶,欣然起行。念無與樂者,遂至承天寺,尋張懷民。懷民亦未寢,相與步於中庭。

庭下如積水空明,水中藻荇交橫,蓋竹柏影也。

何夜無月?何處無竹柏?但少閑人如吾兩人耳!


呢篇文好短,得八十四個字
東坡係到證明,咩叫飛花摘葉,皆可殺人
大文學家,隨手拾來,皆成佳構 

「夜,解衣欲睡;月色入戶,欣然起行」
美,最難得係偶遇
係漫無目的,心念忽起嘅行動 
東坡訓唔著,明朝又無嘢做,於是係月下散步
「念無與樂者,遂至承天寺,尋張懷民」
仲有邊個好似我咁呢?
可以享受閒人之樂,懂得月下散步之美
就只有張夢得呢位朋友 

「庭下如積水空明,水中藻荇交橫,蓋竹柏影也」
呢幾句以水喻月,真係神來之筆 
庭下就好似水一樣咁清澈
係包含而非侵佔,係透明而非掩蓋
睇落好似水草縱橫交錯咁
原來係竹子同柏樹嘅影子先真 
由喻到物,盡顯月色清明嘅動態之景

「何夜無月?何處無竹柏?但少閑人如吾兩人耳!」
其實月亮、竹柏都好常見
但係可以感受到呢種閒適嘅人
或者只係得我地兩位閒人啦
閒人未必能有閒適
往往係對生活充滿情趣嘅人先能感受 


東坡 水調歌頭(黃州快哉亭贈張偓佺)

落日繡簾捲,亭下水連空。知君為我,新作窗戶濕青紅。長記平山堂上,攲枕江南煙雨,渺渺沒孤鴻。認得醉翁語,山色有無中。 

一千頃,都鏡淨,倒碧峰。忽然浪起,掀舞一葉白頭翁。堪笑蘭臺公子,未解莊生天籟,剛道有雌雌。一點浩然氣,千里快哉風。


話說張夢得係黃州得閒就建左座亭
佢就請蘇軾命名為快哉亭,蘇轍作〈黃州快哉亭記〉
東坡就為張夢得寫首詞,送比佢啦 

上半片寫亭景
日落黃昏,捲起窗簾,眼看亭下水色連天嘅美景
知道你為接待我而建亭,新造嘅窗戶似乎油漆都仲係濕
望見此景,突然諗起揚州歐陽修所建嘅平山堂
當時訓係枕頭觀賞江南煙雨
孤獨嘅鴻雁似乎淹沒係呢股迷離嘅氣氛 

「認得醉翁語,山色有無中」
醉翁係歐陽修,佢曾經引用王維詩句
山色似乎有,又似乎無,更見動人
東坡既是寫實景,亦都係寫回憶中嘅虛景
亭景似乎實,又似乎虛,彼此映照


一千頃,都鏡淨,倒碧峰。忽然浪起,掀舞一葉白頭翁。堪笑蘭臺公子,未解莊生天籟,剛道有雌雌。一點浩然氣,千里快哉風。

下半片由景入情,兼論人生
江面千頃廣闊,波平如鏡,鏡中倒照青碧山峰
「忽然浪起,掀舞一葉白頭翁」
縱觀全詞,我地可以推論:
呢位白頭翁係東坡對自己,對張夢得嘅比喻 
前幾年仲好好地當緊官,忽然浪起,就被貶到黃州啦

我地要理解點解下三句,必須要知邊個叫「蘭臺公子」 
蘭臺公子,即係宋玉,「快哉」二字正出自佢嘅〈風賦〉
宋玉話風分兩種:大王之雄風、庶人之雌風
用廟堂嘅政治套入自然界嘅事物
咁白頭翁被「風」起嘅浪搞到動盪不安
東坡自然對「風」對「快哉」有另一種睇法 

呢邊東坡就係到笑宋玉:
「未解莊生天籟,剛道有雌雌」
你都未識莊子講風吹而生嘅天籟
風無貴賤雄雌之分 
東坡追求嘅風係呢邊已經係講緊自我修為
精神境界夠高,先能夠感受天籟

「一點浩然氣,千里快哉風」
由「風」而亂離,因「風」而快意
東坡既有入世之心,亦有出世嘅精神 
達則以浩然正氣嘅儒家思想
退則借超越世俗嘅道家精神
正因為東坡有咁嘅覺悟,先會好霸氣咁講:
咁樣無論我地面對順境逆境,就算投閒置散做個閒人
都可以享受千里快哉風!

No comments:

Post a Comment