Wednesday, March 1, 2017

[古典文學入門(二)ep.4]簡介古典文學基本概念:無題 兼讀無題兩首其一(鳳尾香羅薄幾重)


李商隱最出名最令人好奇嘅作品
正正係今日要介紹嘅無題詩 
要了解李商隱呢一個文學創變之舉
我地必須問:
點解李商隱會寫出咁多無題詩? 

如果我地睇返最早期《詩經》
本身入面嘅「詩三百」都係無題 
只不過係編輯自己加個題目
文學創作本身係為左表達自我情感
而標題只係一個「閱讀定向」,係後尾先有

例如我地曾經講過嘅陶淵明
佢寫《歸去來辭並序》
唔單止有題目,仲有序言
讀者係無咩空間自己FF 
因為題目序文固定左讀者嘅方向
呢種情況已經成為左一種主流

李商隱偏偏要顛覆解構呢一樣嘢 
無題嘅出現
正係作者有意同讀者講:吹呀?
因為李睇得到,太過繁瑣嘅題目
必然會令作品嘅曖昧、多義消失
《詩經》之美,在於佢多向嘅詮釋空間
無題詩亦然,可以話係一反潮流嘅創變之舉 


無題兩首其一
鳳尾香羅薄幾重?碧文圓頂夜深縫。

鳳尾香羅:有鳳紋嘅綺羅斗帳
碧文圓頂:青碧花紋嘅圓頂
深縫:掩合
兩句都係形容緊同一樣嘢
女性閨房嘅床上面可以垂落黎嘅布 

我地可以想像
李商隱訓係人地張床見到嘅景象
又「香」又「薄」又「夜」
嗅覺觸覺視覺皆有 
似乎比緊人一種留連再三嘅渴望

「薄幾重」同「夜深縫」係一問一答
詩詞入面嘅對答成日有對比、張力 
前者形容輕紗嘅薄
後者卻係將輕紗掩合,化薄為厚


扇裁月魄羞難掩,車走雷聲語未通。

扇裁月魄:形似圓月嘅扇子
雷聲:車聲
出自司馬相如長門賦
「雷殷殷而響起兮,聲像君之車。」

上一句仲係講緊一種留連、挽留
呢到描繪離別嘅情況 
李商隱眼中都仲浮現緊情人嘅紅卜卜樣
但呢次離別係好突然,係趕住走嘅
「語未通」三字
講緊佢地無好好咁Say goodbye 


曾是寂寥金燼暗,斷無消息石榴紅。

詩人突然情景一轉 
話比你知,原來頭先係對往事嘅追憶
好多人解唔透呢一句
點讀都唔Make sense囉 

我地稱呼呢種手法叫「情景並置」
人情    景物
曾是寂寥  金燼暗
斷無消息  石榴紅
情同景之間,必然有所相似連結
呢一種連結係言外之意 
要靠讀者不斷去連結兩者先能夠感受嘅

「曾是寂寥」係過去嘅孤獨
「金燼暗」成為呢種感情嘅對應
幻想吓香燭燒盡果一刻光芒嘅灰暗
所有嘅光都化成灰燼 
呢種感覺
真係要燃點香煙飲啖酒先解得到愁呀

「斷無消息」,呢種離別係意外 
「斷」意味左突然,又無法改變的感覺
「石榴紅」,石榴開花先會紅
而佢開花果陣又係春天完結之時 
正正係一種好強烈嘅對比
等呀等花都開啦,所有美好嘅日子都要完啦
開花本身代表歡樂之情,但而家更加神傷 
而「紅」,又何嘗唔係詩人情感嘅熾熱呢


斑騅只繫垂楊岸,何處西南待好風。
斑騅:毛色青白相間的馬
呢邊有一個好關鍵嘅字:「只」
點解斑騅只能夠繫於垂落嘅楊柳岸邊呢?
楊柳除左離別之意
呢到嘅「垂楊」係另有典故 
韓翃《章臺柳·寄柳氏》:
章臺柳,章臺柳,昔日青青今在否?
呢個典故,係韓翃寫比一名娼妓
章臺柳亦都成為左妓女嘅比喻
睇到呢邊,無錯 
呢首都係李商隱對某位妓女嘅情詩
你,最近還好嗎?

曹植《七哀詩》:
浮沉各異勢,會合何時諧? 
願為西南風,長逝入君懷。

李商隱結句正係化用左呢個典故
離別,但我會永遠掛住你 
等我搵到個好地方
化成西南嘅風,投入你嘅懷抱
PS,I LOVE U 

再讀一次,下次講埋佢下一首
對解返呢首都好重要:

鳳尾香羅薄幾重?碧文圓頂夜深縫。
扇裁月魄羞難掩,車走雷聲語未通。
曾是寂寥金燼暗,斷無消息石榴紅。
斑騅只繫垂楊岸,何處西南待好風。

No comments:

Post a Comment