Friday, March 10, 2017

[古典文學入門(二)ep.8]古人也是三國志迷? 細讀李商隱籌筆驛詩

三國時代係一個好迷人嘅時代   
現代咁多電影、電視劇、遊戲咁再創造
或者我地以為三國熱潮係現代嘢
其實古人都好鍾意三國嘅 
但呢一切嘅形成,都必須歸功於文字嘅建構
陳壽寫《三國志》,後人評價好高
加上裴松之嘅人作注,加左大量有趣嘅講法
到羅貫中寫《三國演義》,妙筆生花
成就左三國時代嘅魅力 

李商隱係一個好鍾意用典嘅詩人
魯迅講:
「玉谿生清詞麗句,何敢比肩,而用典太多,則為我所不滿。」
上次我地講左用典嘅詩文化
而轉過頭黎睇,亦都可以話李商隱
係一個好有歷史意識
係晚唐末世中對朝代興衰敏感嘅詩人
熟讀史書嘅佢,比起我地
一早就已經係忠實嘅三國迷 



李商隱活係晚唐
三國相距已隔百年有多
果個時代並未有我地熟知嘅三國演義故仔
更加無三國無雙呢隻Game
佢寫呢一首詩嘅起因
係因為佢路經籌筆驛呢個地方 


籌筆驛
魚鳥猶疑畏簡書,風雲長為護儲胥。


簡書:竹木所制嘅軍中文書
:一直
儲胥:軍營

《方輿勝覽》:
「籌筆驛在綿州綿谷縣北九十九里,蜀諸葛武侯出師,嘗駐軍籌畫於此。」
孔明最後出山打魏國,係四川嘅籌筆驛駐軍
李商隱咁啱經過呢個地方,諗起以前讀過嘅故事 
突然間好有感概寫左呢首詩,「詠史」之作

起首即奇句,不合常理反而更加有趣
為左強調孔明軍令如山嘅威嚴
本來魚同鳥識鬼你孔明咩 
但而家連魚鳥都識驚,你話恐唔恐怖先
古人話「孔明忠義貫神明」 
天上嘅風雲都一直保護住孔明嘅軍營

同埋兩句嘅特色係對偶
魚鳥對風雲
猶疑對長為
畏對護
簡書對儲胥
唔止用意精奇,仲要有結構之美
一開波已經見到詩人手法不凡 


徒令上將揮神筆,終見降王走傳車。

徒令:白費
降王:劉禪
走傳車:長途乘車,意指做俘虜

詩入面有所謂嘅「抑揚頓挫」
我地睇到詩首兩句係「揚」,係對孔明嘅讚美
去到呢一邊,筆法一轉,就係「抑」啦
章法頓挫,起落有致
對偶係句法之美,頓挫係結構之美
成日都會係古詩睇到 

熟知三國故事嘅人都知
孔明為國家出左好多力,北伐失敗
但係就算佢幾咁勁,都係改變唔到蜀漢敗亡 
劉禪都最後都係做左人地嘅俘虜
「徒令」、「終見」
都盡見詩人對孔明嘅惋惜之情


管樂有才真不忝,關張無命欲何如?

管樂:管仲、樂毅。兩個都係賢臣
關張:關羽、張飛

《三國志·諸葛亮傳》:
「身長八尺,每自比於管仲、樂毅,時人莫之許也。」
孔明係成日讚自己有管樂咁勁嘅
呢到詩人都係同意,話孔明比得起佢地
咁事實上孔明確實變成左一個「歷史典範」
如果唔係,我地點會今時今日仲讀佢篇出師表 

詩可以抒情,亦都可以議論
李商隱係到拋出左一個中國士人成日面臨嘅難題
才同命,係可以唔對等嘅
「古來才命兩相妨」 
係中國思想入面
「命」從來都係一種違反人自由意志嘅客觀因素
係一種無法超越嘅限制,無法預測嘅局限
所以我地會稱之為「命限」,正係呢個意思 

愈勁嘅人,醒到好似孔明
好打到好似關羽、張飛
都係逃唔過自己嘅「命限」 
「無命欲何如」,呢一個係問句黎
詩人感知到,愈有才華嘅人,面對「命限」
反而會令人覺得更加悲涼
一切都無法改變,又可以點呢?


他年錦里經祠廟,梁父吟成恨有餘。


他年:有過去、來年兩意,此指來年
祠廟:成都城南,有諸葛武侯祠
梁父吟:孔明成日讀嘅一首詩

詩人由經過古地而起興作詩
歌詠孔明嘅才情
以至議論才與命之間難題
最後用一種悲嘆嘅口氣抒發自己嘅感情 

等我將來經過成都嘅諸葛武侯祠
一定會再次吟唱梁父吟
為孔明當年無法完成功業
再次幫佢抒發呢種無盡嘅遺憾之情 

最後再讀一次呢首三國詩:
籌筆驛
魚鳥猶疑畏簡書,風雲長為護儲胥。
徒令上將揮神筆,終見降王走傳車。
管樂有才真不忝,關張無命欲何如?
他年錦里經祠廟,梁父吟成恨有餘。

No comments:

Post a Comment