Wednesday, May 3, 2017

[古典文學入門(三)ep.7]簡介基本古典文學概念:和詩 並讀〈懷澠池寄子瞻兄〉、〈和子由澠池懷舊〉

東坡同佢細佬子由係好好感情嘅兄弟 
林語堂《蘇東坡傳》咁樣形容佢地嘅外形:
「兄弟二人,氣質不同,形貌各異。子由高大,豐滿的圓臉,兩頰附近的鬆肉很多,而東坡則健壯結實,骨肉勻停。由他的畫像,我們不難判斷,他大概是五尺七八寸身高,臉大,顴骨高,前額高大,眼睛很長而閃閃發光,下巴端正,鬍鬚長而末端尖細。」
東坡熱情,敢言,幽默
子由冷靜,慎密,穩重
人格反映文格,亦因此兩人的文學風格好唔同
同時間東坡成日得罪人,講嘢唔經大腦 
而子由則比較內歛,講嘢之前會諗過先
佢地好似兩個互補不足嘅齒輪咁,成日扶持對方


東坡同子由一生第一次分別
就係子由留係京都陪老豆,而東坡出去鳳翔做官
佢地日日都好掛住對方,成日寫詩寄比對方 
例如子由寫左首〈懷澠池寄子瞻兄〉

相攜話別鄭原上,共道長途怕雪泥。
歸騎還尋大樑陌,行人已度古崤西。
曾為縣吏民知否?舊宿僧房壁共題。
遙想獨遊佳味少,無言騅馬但鳴嘶。


子由呢首詩係懷念昔日同東坡一齊經過呢個地方
子由係早期曾經任命做呢到嘅主簿
不過考中進士就唔做咁低職位
「共道長途怕雪泥」
可以特別留意「怕」呢個字 
代表緊子由擔心未來兩人嘅人生,會唔會有好多阻礙呢?

「舊宿僧房壁共題」
曾經係呢到一齊題詩
子由當然好掛住東坡啦 
結尾「遙想獨遊佳味少」,得返自己一個仲有咩意思呢?
呢首詩充滿不捨,對人生嘅不安,同埋都幾悲觀

咁東坡收到呢首詩之後
佢就「和詩」啦,和詩係根據原著 
再依照人地嘅韻腳寫詩,「同聲和應」
有人一唱,有人一和,再有人一和,可以係咁Loop
東坡呢世同子由和詩和左成世人 
和詩有遊戲筆墨嘅作品,但亦都有詩人認真之作
好似東坡同子由嘅詩、詞、文往來
正係一種心靈嘅互相呼應,不斷安慰鼓勵身在遠方嘅彼此 
呢首係佢最出名嘅和子由詩:

〈和子由澠池懷舊〉
人生到處知何似,應似飛鴻踏雪泥。
泥上偶然留指爪,鴻飛那復計東西。
老僧已死成新塔,壞壁無由見舊題。
往日崎嶇還記否,路長人困蹇驢嘶。


子由以實事為題,東坡則由實化虛 
似乎係同緊子由講:
唔好咁傷心啦,唔好咁怕啦 
人生本來就係不可知
好似鴻雁偶然立足係雪泥上面
留下嘅指印,都必然會事過境遷
而鴻雁又何曾會計較何曾會害怕呢?
前面呢四句非常出名,正在於由實化虛嘅人生共同經驗 

「老僧已死成新塔,壞壁無由見舊題」
呢兩句正正係上面道理嘅延續
我地當年住過嘅僧房已經無左啦
題過嘅詩自然無埋
但係咁樣唔代表事情無發過,唔代表事情係無意義 

「往日崎嶇還記否,路長人困蹇驢嘶」
東坡自注:
「往歲,馬死于二陵,騎驢至澠池」
之前經過呢頭果陣,隻馬死左,我地唯有騎驢啦 
子由你仲記唔記得呀?
當年我地嘅崎嶇,我地依然彷彿身處其中
因為過去造就我地,就算有難關我地會過到啦
無呢種苦果,我地都無今日嘅成就
等我地繼續向前行,馬無左咪騎驢囉
因為我地仲有美好嘅人生,等我地不斷向前架!

No comments:

Post a Comment