Saturday, September 23, 2017

[古典文學入門(四)ep.24]簡介基本古典文學概念:以詩為詞、以文為詞 兼讀辛稼軒沁園春(將止酒,戒酒杯使勿近)之宋詞的破格之作

「婉約」之作,儘管很重修辭,語言華麗,但大致都使用沒有典故出處的一般生活語言,不以「學養」作詞。但到了東坡,詞的語言便起了變化。這種變化有二方面,一方面是詞彙的選用,常出現由某些「典籍」而來的「學問語」。一方面是句子的構造,往往也出現類似散文的句型。「之乎者也」的關係詞、語氣詞都擺進去了。這種情況到稼軒詞更變本加厲。這就是「蘇辛詞」常被批評到的「以詩為詞」、「以文為詞」的現象。
——顏崑陽


我地講起「蘇辛詞」
成日都會見到「以詩為詞」、「以文為詞」
呢兩個中國文學批評用詞
到底係咩意思,有咩咁重要呢? 

「以詩為詞」,最先用黎評論東坡
陳師道:
退之以文為詩,子瞻以詩為詞,如教坊雷大使之舞,雖極天下之工,要非本色。詞之本色,本來係專寫男女愛情
好多都係詞人代擬、想像之作
至於抒發自己嘅情感思想,係以詩呈現 
但詞作發展到東坡,將詩嘅題材用係詞嘅創作
無意不可入,無事不可言
歷史典故、標題小序
本身係詩作常見嘅手法
一一挪用係詞作書寫 

另外,東坡視詞作為獨立作品
唔再特意強求符合音律
東坡詞於是就有變格嘅效果
歷代評價,有讚有彈 
但公認嘅係,東坡大大提升詞嘅地位
以詩為詞,令到後黎詞人用更多題材創作

「以文為詞」,起自評稼軒詞
毛晉〈稼軒詞跋〉:
宋人以東坡為詞詩,稼軒為詞論,善評也。
自東坡對詞體嘅一大破格
稼軒亦都繼續開拓詞作嘅題材、創作手法 
好多辭賦古文嘅句式,都用係詞作到
故其詞之為體,如張樂洞庭之野,無首無尾,不主故常;又如春雲浮空,卷舒起滅,隨所變態,無非可觀。
敘事、議論、以至對話等散文句法
經史子哲、方言俚語,一一入詞 

有人批評稼軒破壞詞之本色 
亂咁過界,真係做壞哂規矩
但縱觀稼軒一生無數絕妙好詞
做到大文學家嘅隨手沾來,皆成妙章之境界
亦都係之後好多詞人跟隨嘅創作方向
呢種突破,於詞之創作大大有功 



稼軒 沁園春(將止酒,戒酒杯使勿近)

杯汝來前!老子今朝,點檢形骸。甚長年抱渴,咽如焦釜;于今喜睡,氣似奔雷。汝說「劉伶,古今達者,醉後何妨死便埋」。渾如此,歎汝于知己,真少恩哉!

更憑歌舞爲媒。算合作人間鸩毒猜。況怨無小大,生于所愛;物無美惡,過則爲災。與汝成言:勿留亟退,吾力猶能肆汝杯。杯再拜,道「麾之即去,招則須來。」


詞題:將止酒,戒酒杯使勿近
稼軒六十三歲,大病一場 
身體差,話自己要戒酒
警告酒杯唔好接近自己
呢首詞,好充份表現稼軒玩嘢一面 

上半片假設同酒杯對話
睇落根本成首詞都係「寓言」黎
將酒杯變成一個活生生嘅人
兩個係到對話,真係好搞鬼! 

「杯汝來前!老子今朝,點檢形骸」
稼軒係到講:
喂你同我過黎! 
老子我今日檢查身體
先發現自己「長年抱渴,咽如焦釜」
成日口乾都係因為你害嘅 
搞到我「于今喜睡,氣似奔雷」
我英雄黎,點可以成日眼訓
人地以為我有哮喘呀! 

汝說「劉伶,古今達者,醉後何妨死便埋」
酒杯就答佢:
竹林七賢入面好鍾意飲酒嘅劉伶
人地話佢係古今通達之人
常乘鹿車,攜一壺酒,使人荷鍤而隨之,謂曰:「死便埋我。」
佢仲講過,醉死就埋葬我係到啦
名留青史,傳誦千古架! 

「渾如此,歎汝于知己,真少恩哉!」
以前你成日話我係你知己
而家你身體唔好,竟然走黎怪我
你呢種人好無口德,好涼薄!



更憑歌舞爲媒。算合作人間鸩毒猜。況怨無小大,生于所愛;物無美惡,過則爲災。與汝成言,勿留亟退,吾力猶能肆汝杯。杯再拜,道「麾之即去,招則須來。」


鸩毒:鸩鳥羽毛有毒,用以泡酒,飲之即死

下半片又再次力數飲酒嘅壞處
一再回應酒杯嘅回答
借歌舞引人飲你
你地嘅合作簡直係人間嘅毒藥 

「況怨無小大,生于所愛;物無美惡,過則爲災」
稼軒以文為詞,上面全是敘事
而呢幾句都係議論
唔似一般詩詞咁抒情寫景
正係以文為詞嘅特色之一 
因為有愛,先會有怨
因為鍾意飲酒,先會過火
於是成為災難,於是有怨
物本身係中立嘅,睇人點對待啫 

「與汝成言:勿留亟退,吾力猶能肆汝杯」
由此議論,稼軒同酒杯講
你唔好再留係到,即刻離開
而家我仲有力拋開你呢隻酒杯架
仲唔走,小心我發火! 

杯再拜,道「麾之即去,招則須來。」
呢到寫得真係好好笑
酒杯同詞人拜別:
你叫我走咪走囉 
不過你想飲我果陣
我隨時都係到等你架 

呢種詞嘅寫法,係稼軒獨創
東坡應該發夢都諗唔到
原來詞仲可以寫到成篇寓言故仔咁
文學嘅創造,真係有無限可能 
真所謂文成法立,創作永遠行係最前
好似稼軒呢種咁勇於突破嘅文學家
寫出一首咁特別嘅詞,令人大開眼界

No comments:

Post a Comment