Friday, September 22, 2017

[古典文學入門(四)ep.23]晚年的解脫?不再出仕的稼軒 喜讀辛稼軒西江月(示兒曹以家事付之)

魏晉名士之所以能予人強烈鮮明的印象,實由於其無所不在的一股自由精神,此一精神當即為其樞紐特質。……魏晉名士正是主張:當人們自覺到生命的存在時,便有權做自我的主宰,使自己的生命,得到最真切的實在。
——李清筠《魏晉名士人格研究》


稼軒 西江月(示兒曹以家事付之) 

萬事雲煙忽過,百年蒲柳先衰。而今何事最相宜?宜醉宜游宜睡。

早趁催科了納,更量出入收支。乃翁依舊管些兒,管竹管山管水。


稼軒人生最後晚年係隱居至死嘅 
係瓢泉嘅日子,佢對出仕為官嘅心都相對淡薄
好多時都係做一陣,或調任或罷官
係佢六十五歲,因「謬舉」之名降職
即係話佢向朝野推薦錯誤嘅人才
稼軒心灰意冷,決定炒老細正式辭官 
到六十八歲死前,都一直拒絕出仕

稼軒晚年出仕之挫敗
當然係有非常悲壯嘅一面 
而且寫出好多極具代表性嘅名作
但係比較少人注意嘅係
正因理想價值之不可能之崩潰
反而令到稼軒晚年較能釋放自己嘅生命 
一切都無可挽回,唯有如此吧!

如果我地用呢個角度去睇
從水調歌頭(盟鷗)開始嘅講解至今
其實可以當做稼軒藉由失敗而自我解脫嘅過程 
由此,我地唔會只係得出矛盾掙扎嘅負面
而係真切了解到稼軒隱居嘅日子
稼軒嘗試學陶淵明,轉化陶之面向嘅努力
並唔係一句懷才不遇,唔係一句白費功夫可以概括
稼軒之人生努力,以致人生之自我抉擇
確令佢有唔一樣嘅人生境界 



稼軒 西江月(示兒曹以家事付之) 

萬事雲煙忽過,百年蒲柳先衰。而今何事最相宜?宜醉宜游宜睡。

蒲柳:蒲、柳於秋天先落葉,喻年老

詞題:示兒曹以家事付之
呢首詞無史實記載創作年份
但從題目話詞人將家事託付比兒子
可見兒子長大成人,獨當一面
加埋詞作內容,應是瓢泉晚年隱居時作 

上半片講自己老到唔想管事啦
我地讀呢首詞,不妨諗埋稼軒嘅對象
即係老豆對自己仔女講嘢嘅語氣
係寫得非常恰如其分嘅 

「萬事雲煙忽過,百年蒲柳先衰」
詞人好淡泊咁講:
阿仔,你都知老豆以前幾威架啦 
不過而家老啦,過去嘅成敗得失
萬事都好似天上嘅雲煙眨吓眼嘅過咗
好似我鍾愛嘅大自然咁
蒲柳入秋,先行落葉
我嘅百年人生都到年邁衰退嘅時候啦! 

「而今何事最相宜?宜醉宜游宜睡」
家事,以至人世間一切俗事
一把年紀,我都唔想再管啦! 
咁要做咩好呢?
當然係飲酒、遊山玩水,享受人生
仲有最緊要嘅,安心咁訓到自然醒 



早趁催科了納,更量出入收支。乃翁依舊管些兒,管竹管山管水。

催科:官府催缴租稅

下半片係稼軒交代屋企嘅大事
你地記得快手交租稅呀
仲要好好計住我地頭家嘅收支
千祈唔好做敗家仔 

咁我做老豆就唔管呢種事架啦
我管返平時鍾意做嘅事 
遊山玩水,栽花種竹
總之閒事我管,煩事你地理
老子什麼事都不管啦! 

成首詞寫得好輕鬆,好坦蕩 
「管」之一字,仍見稼軒英雄之本色
同時間又充滿對兒子嘅幽默
一切嘅生命重責,彷彿都消失不見
稼軒老年嘅生活,又幾有錢
的確有部份係咁悠閒自得
相對好多中國文人,已經好幸福

No comments:

Post a Comment