Sunday, May 14, 2017

[古典文學入門(三)ep.11]和詩之外,亦有和詞 讀子由水調歌頭(徐州中秋)及東坡月調歌頭(余去歲在東武,作水調歌頭以寄子由。今年子由相從彭門百餘日,過中秋而去,作此曲以別。余以其語過悲,乃為和之。其意以不早退為戒,以退而相從之樂為慰云)

吓又讀水調歌頭? 
唔係得一首架咩? 
其實呢兩首係比較少人提及
但又能夠呈現東坡子由兄弟之情嘅詞作 

話說,自從東坡上次寫完大家都知嘅果首水調歌頭
東坡雖然係密州同係濟州嘅子由近左
但係都無機會見面呀! 
子由讀完呢首詞一年後,先有得再次見面
因為東坡又要離開密州,去徐州做官
七年分別,終於再次見面 

佢地相聚百幾日,一齊過埋中秋
可惜嘅係,中秋過後隔日,佢地又要再次分別
今日一別,不知何年何日先有得再見
子由諗起去年東坡嘅水調歌詞
一向好少寫詞嘅佢,都忍唔住寫返首表達感情 

蘇轍 水調歌頭(徐州中秋)

離別一何久,七度過中秋。去年東武今夕,明月不勝愁。豈意彭城下,同泛清河古汴,船上載《涼州》。鼓吹助清賞,鴻雁起汀洲。

坐中客,翠羽帔,紫綺裘。素娥無賴西去,曾不為人留。今夜清尊對客,明夜孤帆水驛,依舊照離憂。但恐同王粲,相對永登樓。


《涼州》:涼州詞,內容多和離別有關
:披肩
素娥:嫦娥,借代月亮

上半片先講佢地久別重逢嘅情況
我地分開左七個中秋啦
上年你係東武城寫嘅水調歌頭,令我好掛住你
又邊到估到今日我地相聚係彭城 
一齊咁開心咁泛舟,又邊諗到即將要分開呢?
良辰美景,有樂助興,人生一大快事

下半片寫得好悲傷 
時間嘅流逝,分別嘅必然
就好似月亮唔會因為人嘅想法而停留
時間,係「無賴」,「不為人留」 
「今夜清尊對客,明夜孤帆水驛,依舊照離憂」
正因眼前景物,令人更加不欲離別
今日一別,新黨掌權,我會唔會好似王粲咁
一樣要因為仕途不順而歸隱呢? 

東坡 水調歌頭(余去歲在東武,作水調歌頭以寄子由。今年子由相從彭門百餘日,過中秋而去,作此曲以別。余以其語過悲,乃為和之。其意以不早退為戒,以退而相從之樂為慰云)

安石在東海,從事鬢驚秋。中年親友難別,絲竹緩離愁。一旦功成名遂,準擬東還海道,扶病入西州。雅志困軒冕,遺恨寄滄州。

歲雲暮,須早計,要褐裘。故鄉歸去千里,佳處輒遲留。我醉歌時君和,醉倒君須扶我,惟酒可忘憂。一任劉玄德,相對臥高樓。


安石:謝安
鬢驚秋:頭髮已經花白
劉玄德:劉備

東坡見到子由咁傷心,忍唔住要安慰佢
「余以其語過悲,乃為和之」 
上半片全以東晉嘅政治家謝安生平敘事
謝安本來係隱居東海,四十歲先開始正式出仕
所以「中年親友難別」
等佢成功之後,都依然想返東海
「雅志困軒冕,遺恨寄滄州」
可惜身困官位,始終都係返唔到去 

下半片就講,咁我地應該點面對呢種「遺恨」呢?
「歲雲暮,須早計,要褐裘」
咁我地一定要及早準備歸隱嘅事啦 
「故鄉歸去千里,佳處輒遲留」
不過回歸故鄉好遠嘅,沿途係風景名勝到玩吓都好呀
呢到似乎係講緊現實再困難,咪當佢係一處風景囉
落雨又有咩好怕喎? 

「我醉歌時君和,醉倒君須扶我,惟酒可忘憂」
最緊要,係我地兄弟兩個人健在
唔開心咪飲吓酒,出左事咪大家扶吓對方 
一杯酒,足以忘憂
呢一句寫得好,將東坡子由嘅兄弟之情
用平淡嘅生活事情充分咁表達出黎

「一任劉玄德,相對臥高樓」
劉備曾經勸過一位隱士許汜出仕
但許汜唔do,劉備就笑鳩佢 
呢到東坡自喻許汜,理得天下人點睇
最緊要我地自己開心,想退咪退囉
等我地早日「夜雨對床」,一定得架!

No comments:

Post a Comment