Friday, May 5, 2017

[古典文學入門(三)ep.8]永遠的羈絆:夜雨對床 讀東坡〈辛丑十一月十九日既與子由別于鄭州西門之外馬上賦詩一篇寄之〉

今次讀東坡呢首詩嘅題目好長 
時、地、人都有,比左我地好多閱讀嘅背景
我地不妨參考吓呢首詩嘅史料背景:
子由送至鄭州,十一月,天未明,別於西門之外,因有馬上寄子由之詩,蘇軾與蘇轍兩兄弟自少至長大未嘗小離,其依依不捨之情,從題目〈辛丑十一月十九日既與子由別于鄭州西門之外馬上賦詩一篇寄之〉 可知矣。

東坡同子由嘅感情
呢種離別嘅不捨,令佢忍唔住寫下呢首詩 
大詩人只要心有所感,就算係馬上面都可以寫得出

不飲胡為醉兀兀,此心已逐歸鞍發。
歸人猶自念庭闈,今我何以慰寂寞。


東坡嘅著急,係起首就睇得出
不飲而醉,只因身在馬上搖晃,心神已隨子由而去
思情之濃烈,正如一杯烈酒 
詩人醉了,故大發奇想:
子由而家返去果陣,已經開始掛住屋企啦
子由猶是如此,咁我遠離家鄉,好寂寞呀!

登高回首坡壠隔,惟見烏帽出復沒。
苦寒念爾衣裳薄,獨騎瘦馬踏殘月。


東坡或有意或無意,登上山丘回首
一個「隔」字,點出兩者距離 
好似好遠,但又見到子由嘅烏帽,時隱時現
「苦寒」,詩人既有此感,更推至子由也應和自己一樣
衣裳薄薄,身寒心苦 

路人行歌居人樂,僮僕怪我苦凄惻。

「苦寒」、「瘦馬」和「殘月」
和下句「路人行歌居人樂」係一對比
單對眾,行歌對獨騎,樂對苦
東坡咁樣寫,把自己推向孤寂之極致 

亦知人生要有別,但恐歲月去飄忽。
寒燈相對記疇昔,夜雨何時聽蕭瑟。

二十六年嘅相聚,早知會有離別嘅一日 
但東坡知今次一別可能要多年後才能再見,人生無常
時間流逝嘅悲涼,往往係離別時更加令人感傷
無力拒之,故而寄語:
「寒燈相對記疇昔,夜雨何時聽蕭瑟」
兄弟二人早年嘅約定,希望晚年退隱於家鄉
共談舊事,一起生活 

君知此意不可忘,慎勿苦愛高官職。
(嘗有夜雨對床之言,故云爾。) 


東坡提醒彼此:
「君知此意不可忘,慎勿苦愛高官職」
記住我地「夜雨對床」嘅約定 
一個「苦」字,也點出了世間原有比名利更重要的事
就是情之歸依,家鄉之根

最後再讀一次:

不飲胡為醉兀兀,此心已逐歸鞍發。
歸人猶自念庭闈,今我何以慰寂寞。
登高回首坡壠隔,惟見烏帽出復沒。
苦寒念爾衣裳薄,獨騎瘦馬踏殘月。
路人行歌居人樂,僮僕怪我苦凄惻。
亦知人生要有別,但恐歲月去飄忽。
寒燈相對記疇昔,夜雨何時聽蕭瑟。
君知此意不可忘,慎勿苦愛高官職。
(嘗有夜雨對床之言,故云爾。)

No comments:

Post a Comment