Monday, May 15, 2017

[古代思想入門(一)ep.27]該如何看待荀子?由古代至超越古代之評價 讀荀子堯問第三十二

不知不覺,我地已經走到荀子最後一講 
我地曾經順序咁讀過:
性惡篇:荀子思想之基礎
禮論篇:「化性起偽」實踐嘅方向
天論篇:自然天之觀念
解蔽篇:「價值根源」重要嘅理論建構

勸學篇:修身嘅進行功夫
非相篇:反對迷信思想
非十二子篇:以儒家本位批評流行嘅六種學說
王制篇、王霸篇:王中有霸之政治觀
君道篇、臣道篇:古代廟堂政治管理思想
議兵篇、彊國篇:軍事政策之見解
富國篇:古代經濟學思想

樂論篇:講解儒家音樂之重要理論
正名篇:荀子之語言觀

經過上面嘅閱讀,我地已經睇哂荀子重要嘅篇章 
其他篇章所提出嘅思想概念,都不出於以上十四篇嘅範疇
有兩篇係文學上特別值得一提:
成相篇:說唱文學嘅遠祖 
賦篇:開創以賦為名嘅文學體裁 
有興趣可以揾黎一讀
內容都係差唔多講過,但文句運用係特別嘅

去到最後,我地係唔能迴避一個重要問題:
讀左咁多篇荀子,咁到底我地而家要點樣評價佢呢?
我地不妨讀埋荀子全書壓卷之作 
堯問呢一篇好明顯係荀子弟子撰文加上去嘅
可以視為真荀派弟子對荀子嘅評價


堯問篇三十二
為說者曰:「孫卿不及孔子。」是不然。孫卿迫於亂世,遒於嚴刑,上無賢主,下遇暴秦,禮義不行,教化不成,仁者絀約,天下冥冥,行全刺之,諸侯大傾。當是時也,知者不得慮,能者不得治,賢者不得使。故君上蔽而無睹,賢人距而不受。然則孫卿懷將聖之心,蒙佯狂之色,視天下以愚。《詩》曰:「既明且哲,以保其身。」此之謂也。是其所以名聲不白,徒與不眾,光輝不博也。今之學者,得孫卿之遺言餘教,足以為天下法式表儀。所存者神,所過者化,觀其善行,孔子弗過。世不詳察,云非聖人,奈何!天下不治,孫卿不遇時也。德若堯禹,世少知之;方術不用,為人所疑;其知至明,循道正行,足以為紀綱。嗚呼!賢哉!宜為帝王。天地不知,善桀紂,殺賢良,比干剖心,孔子拘匡,接輿避世,箕子佯狂,田常為亂,闔閭擅強。為惡得福,善者有殃。今為說者,又不察其實,乃信其名。時世不同,譽何由生?不得為政,功安能成?志修德厚,孰謂不賢乎!


當時有人批評:屌,荀子都唔係孔子個級數! 
荀子嘅弟子就話:屌你,唔係咁架! 
荀子根本就係為世所迫,生係呢個亂世入面
無賢主欣賞,秦國又大行霸道
「禮義不行,教化不成」
「故君上蔽而無睹,賢人距而不受」
荀子講嘅聖人之道,反而比人覺得係低能 
「是其所以名聲不白,徒與不眾,光輝不博也」

荀子嘅學說,影響到後世好多人
荀子嘅善行,唔會差過孔子
「世不詳察,云非聖人,奈何!」
你地全部都誤解佢呀! 
「為惡得福,善者有殃」
呢個世界,德福係唔一致嘅
但你地而家再讀荀子
「今為說者,又不察其實,乃信其名」
竟然唔能夠睇得出佢嘅道理

前人點講,你就點睇,咁樣點得架?
李澤厚係《中國古代思想史論》講:
從宋明理學到「現代新儒家」,都一貫抨擊荀子,表彰孟子,並以朱熹、王陽明直接孟子,認為這才是值得繼承發揚的中國思想史的主流正宗。而三十年來國內的研究則又大都只讚揚表彰荀的唯物論,或則抨擊他的尊君尚禮的法家傾向。這些似乎都沒有抓住荀的要害。孟子固然有其光輝的一面,但如果完全遵循孟子的路線發展下去,儒家很可能早已走進神秘主義和宗教裡去了。正是荀子強調人為,並以改造自然的性惡論與孟子追求先驗地性善論鮮明對比,才克服和沖淡了這種神秘方向;同時由於盡量吸取了墨家、道家、法家中的冷靜理智和重實際經驗的歷史因素,使儒學的重人為、重社會的傳統得到了很大的充實,從而把儒家積極樂觀的人生理想提高到「與天地參」的世界觀的崇高地位。

我地曾經講過荀子嘅歷史地位評價係「開高走低」 
主要原因有兩個
1.學術研究
其實到左二十一世紀,係一個「荀學復興」嘅時代 
其一係孔孟傳統嘅脈絡研究無咩新意,自然會轉向研究荀子啦
其二係現代學者對荀子有更深了解,唔再覺得係「歧出」
甚至有大陸學者提倡新四書,要列埋荀子入去
亦有人指出荀學同宋明理解嘅脈絡詮釋
可以預期荀子嘅地位係未來一定會得到提高 
學術界嘅影響力雖然唔係咁快,但都值得我地期待嘅

2.歷史問題
我地當然可以理解荀子之學說
導出兩位重要嘅法家人物:李斯、韓非 
但其實法家思想嘅脈絡,早就出現,本身就流傳係戰國時代
與其話荀子導出佢地,不如話係時代導出佢地
牟宗三都話戰國係一「純物量的精神」
荀子因應時代,企圖為使儒家學說更貼近現實 
因為唯其如此,先唔係落入純理想嘅主義,只求內在德性
通過今次研讀荀子嘅思想,相信大家對呢個歷史問題會有更深刻嘅思考


非十二子:
士君子之所能不能為:君子能為可貴,而不能使人必貴己;能為可信,而不能使人必信己;能為可用,而不能使人必用己。故君子恥不修,不恥見汙;恥不信,不恥不見信;恥不能,不恥不見用。是以不誘於譽,不恐於誹,率道而行,端然正己,不為物傾側:夫是之謂誠君子。


要講到荀子思想能否應用於當下 
不如反轉頭去睇,荀子思想係古代嘅用係咩?
發揮功用之後,今人如何轉化出新嘅思維?
對於古代思想,我閱讀果陣更關心係:
古人係古代呢個環境,佢嘅思想模式,點樣展開佢嘅思想論述? 
古人係充滿局限嘅環境入面,用咩態度面對困難? 
呢兩樣嘢,先係人類係呢個世界必然遇到嘅問題

我地用現今嘅知識,似乎好輕易就能夠批評:
古人諗嘢咁柒,有撚用咩? 
古代嘅思想,當然唔可以套用係現代
但當中展現嘅思想模式、人生態度,係好值得參考


「以不誘於譽,不恐於誹,率道而行,端然正己,不為物傾側:夫是之謂誠君子」
儒家入面,特別強調人格美學,君子,本身就係美嘅呈現 
雖然可能經過中學教育,會覺得好老土好教條
其實簡單黎講,都不出於「頂天立地,無愧於心」八個字
呢一樣嘢,往往係我讀儒家經典最能感受嘅人格美學
真正嘅儒者面對時代命限,展現嘅人生態度係好動人架 

思想嘅契合,有時候係講性情、機緣
我都係無意間讀到荀子嘅思想
知道佢點樣被世人誤解
而佢又點樣積極咁面對時代問題
係孔孟之外,原來都仲有個荀子
希望呢一次係大家閱讀荀子嘅機緣啦!

No comments:

Post a Comment