Sunday, August 6, 2017

[古典文學入門(四)ep.3]詩用學:古代文人點寫求職信? 齊讀辛稼軒一剪梅(游蔣山,呈葉丞相)

昨夜洞房停紅燭,待曉堂前拜舅姑。妝罷低聲問夫婿,畫眉深淺入時無。
—— 唐.朱慶餘


稼軒 一剪梅(游蔣山,呈葉丞相)

獨立蒼茫醉不歸。日暮天寒,歸去來兮。探梅踏雪幾何時。今我來思。楊柳依依。

白石岡頭曲岸西。一片閑愁,芳草萋萋。多情山鳥不須啼。桃李無言,下自成蹊。


稼軒少年得意,至日後不斷追憶
好多讀者都會將眼光放在稼軒呢種掙扎
人生掙扎之於文學,係最佳嘅調味料 
但我地不妨先睇更前面嘅時期:
係稼軒陷於追憶前
佢係點樣努力希望可以一展抱負呢? 
稼軒係點樣盡一切嘅力量
以擺脫中國文人「士不遇」嘅文化命限? 

詞題「呈葉丞相」,比左閱讀嘅定向理解我地
稼軒呢首詞,係為「社交」而寫比葉丞相嘅 
係唐詩入面,成日將「遊覽」與「呈某某」合埋
寫景為實,寄託為虛
言外之意,先係文學家想表達嘅用
古代中國,詩係無所不在
係知識分子來往溝通嘅重要工具 

稼軒呢首詞正能呈現「詩用」
稼軒曾經做過葉衡嘅幕僚,老細對佢都幾賞識
葉衡回京升任參知政事,即係宋代副相
哇,真係權高位重,飛黃騰達 
咁稼軒緊係想再追隨葉衡
唔想再被人投閒置散
故借蔣山一遊,講出自己呢番心意 


稼軒 一剪梅(游蔣山,呈葉丞相)

獨立蒼茫醉不歸。日暮天寒,歸去來兮。探梅踏雪幾何時。今我來思。楊柳依依。
上半片以蔣山之景隱喻自身嘅辛酸無奈
起首「獨立蒼茫」係實景
「醉不歸」係虛意
蔣山獨遊,雲海蒼茫,真係好獨寂呀! 
呢一句已經好具體咁講出詞人心境

稼軒手中持酒,麻醉身心
士志於道,立德立功
儒家式人生理想,無一樣嘢做到 
蒼茫係人生心境
獨立係落寞之情
「不歸」,唔想返去俗世
呢種唔想,含蓄咁表達傷心之情 

「日暮天寒,歸去來兮」
日暮天寒,又一悲涼之景
時間推移,等到身心俱寒,詞人先肯歸去
歸去一句化自陶淵明,暗示國家處境不堪
不如學陶淵明咁退隱啦! 

「探梅踏雪幾何時。今我來思。楊柳依依」
探梅踏雪,係佢冬天做葉衡幕僚時
楊柳依依,係葉衡返京,佢六月仲係舊地嘅風景
詩經:
昔我往矣,楊柳依依。今我來思,雨雪霏霏。
呢種中國文人一定識嘅典故
緊係比葉衡知道稼軒對佢嘅「思念」之情啦 


白石岡頭曲岸西。一片閑愁,芳草萋萋。多情山鳥不須啼。桃李無言,下自成蹊。

白石岡:地名

下半片同係蔣山之景,再對葉衡擦擦鞋
稼軒落山,只感「一片閑愁」
「閑愁」二字,有講好似無講咁 
咁係稼軒唔想直接講出愁緒嘅原因

個情況好似你想求人幫你
但無理由咁無禮貌入人地中路架
一陣人地唔想幫,咩面都無哂 
稼軒不欲明示葉衡想提拔吓佢
呢種情況,最考文人功力

稼軒不愧為大詞人
將呢片愁之虛意
以芬草萋萋之實比喻
大自然嘅無窮無盡,一如稼軒之愁
正係化用賀鑄嘅:
試問閒愁都幾許?一川煙草,滿城風絮,梅子黃時雨。
睇落含蓄,但有識之士一睇就知

「多情山鳥不須啼。桃李無言,下自成蹊。」
傻架,山鳥邊到會「多情」? 
其實呢到係詞人以鳥自喻
呢種啼叫,唔係好似自己嘅詞作咩? 

稼軒多情只因有歷史懷抱,只因對家國有情
但佢竟然話:唔好再叫啦 
你再叫,都唔會有「知音」聽到架啦
以退為進,緊係話比葉衡聽自己無人理 

最後詞人以「桃李無言,下自成蹊」作結
揶用《史記.李將軍列傳》句子
桃樹有花果,下面自然多人行到變成一條路
反轉頭歌頌葉衡唔需要成日自我宣傳
就有好多Fans擁護佢 
至此,「呈葉丞相」顯題
稼軒希望葉丞相呢個咁勁咁有知人之明嘅人
能夠了解自己嘅才能抱負
比一個機會我
一定唔會令你失望架! 

現代文學成日話「美」同「用」不能並存
其實「用」和「美」絕非對立,互為顯隱 
稼軒此詞兩者兼有,正是力證
而葉衡不久後推薦稼軒「慷慨有大略」,受召朝中
任倉部郎官,或者此詞真係有「用」啦!

No comments:

Post a Comment