Wednesday, February 7, 2018

[古典文學入門(六)Ep.6]簡介基本古典文學概念:語境 兼讀李清照浣溪沙(繡面芙蓉一笑開)

過去封建文人,把李清照「眼波才動被人猜」一些詞說成非她的作品,那是由于他們心目中只有女「神」和女「奴」,沒有平等的女「人」的原故。
——陳邇冬《宋詞漫談》


浣溪沙

繡面芙蓉一笑開,斜飛寶鴨襯香腮。眼波才動被人猜。

一面風情深有韻,半箋嬌恨寄幽懷。月移花影約重來。


不論係睇古典,定係現代文學
我地都必然係有意無意間進入「語境」:O 
「語境」一詞,來自西方語言學
最簡單嘅講法,即係上下文脈絡;-) 

如果複雜少少,語境又分兩種:
一、「大語境」:#bye# 
文本以外嘅脈絡,好似文學傳統、時代背景咁
二、「小語境」:[slick] 
文本內部嘅脈絡,章法結構、辭句文字等
要對文學有較好嘅詮釋,講求對「語境」嘅掌握

「語境」嘅構成最基礎單位係「詞語」,其次為「句子」
每個字查查字典,都有多種意思[sosad] 
唯其將字置入詞、句脈絡先可能知道其意
「語境」不斷推進,我地亦都更能掌握文本#good# 



繡面芙蓉一笑開,斜飛寶鴨襯香腮。眼波才動被人猜。

如果單從「繡面芙蓉」四字
既欠明確嘅主詞,又用比喻
真係完全唔知詞人寫緊咩呀![banghead] 
但加埋「一笑開」,就明多少少
「笑」應該係人先識笑啦

繡面,原來係形容面容姣美
芙蓉即荷花,正係以花喻人
少女一笑,就如荷花盛開
真係好有動態嘅少女美呀!#love# 

「斜飛寶鴨」雖然好難明
但上連「繡面芙蓉」,下接「襯香腮」
我地可諗到,一定又係讚囡囡
「斜飛寶鴨」原來係形容金釵
寶鴨形嘅金釵斜插髮髻
襯得雪香嘅臉腮,更加動人:P 

「眼波才動被人猜」
讀到呢邊,我地都知呢首詞寫緊清照自身
少女貌美,加埋才名遠播
真係自有一種名門少女嘅自負[photo] 
眼波輕輕一描一動,已經引人注目
引起許多傾慕者嘅猜測
引起無數女人嘅猜忌妒恨:-] 



一面風情深有韻,半箋嬌恨寄幽懷。月移花影約重來。

上半片以側筆寫己
下半片直接得多,描寫自己嘅神態
少女一臉深情咁提筆書寫[bomb] 
要將所有嘅感情都以筆墨抒發出黎
秀麗嘅文字,隨即爬滿半張白紙

我地可以特別留意「嬌恨」二字
由上半片少女嘅自負
轉入對情郎嘅嬌恨:O 
當中清照嘅女性形象非常突出
無咩故作矜持嘅古典姿態
好直接、淺白咁講:
我就係咁勇敢投入愛情
直接寫情信架啦!#kill# 

唐代元稹《鶯鶯傳》:
待月西廂下,迎風戶半開。
拂牆花影動,疑是玉人來。


「月移花影約重來」
係文本嘅「大語境」黎講
清照呢句,係可以同前人句子對讀
除元稹外,歐陽修即有
「月上柳梢頭,人約黃昏後」
詞人未必真有月呀花呀嘅約會
深層係講緊愛情幽會之重約
一為實景,一為虛意:) 

清照寫信比愛人
係月照花影嘅深夜
幾時我地再「重」黎約會
即係已經唔止一次架啦
呢種主動求好嘅姿勢
真係好吸引好浪漫呀呀呀!!![bomb]

No comments:

Post a Comment