Saturday, October 21, 2017

[古典文學入門(四)ep.32]歷史意識:埋藏於讚賞的悲劇 詳讀辛稼軒南鄉子(登京口北固亭有懷)

孫權屈身忍辱,任才尚計,有勾踐之奇,英人之傑矣。故能自擅江表,成鼎峙之業。
——陳壽


稼軒 南鄉子(登京口北固亭有懷)

何處望神州!滿眼風光北固樓。千古興亡多少事?悠悠。不盡長江滾滾流。

年少萬兜鍪,坐斷東南戰未休。天下英雄誰敵手?曹劉。生子當如孫仲謀。


呢首係稼軒嘅名詞:P 
語言、結構都同醜奴兒(書博山道中壁)接近
雖然有用到典故,但都唔難理解
就表層黎講係非常容易理解嘅詞作:) 

要理解呢首詞,要先了解稼軒詞題#bye# 
「登京口北固亭有懷」
北固亭,係北固山一亨,又稱北固樓
東晉時此樓係用黎存放軍備,係軍事建築
前面京口二字,指京口鐼;-) 

題目即係稼軒登上京口鎮嘅北固亭
有感而發,特寫此詞
有睇前面嘅文友,都唔需要我再講
已經發現呢首又係一首「登覽」之作[photo] 


稼軒 南鄉子(登京口北固亭有懷)

何處望神州!滿眼風光北固樓。千古興亡多少事?悠悠。不盡長江滾滾流。

上半片詞人登亭有感,抒發歷史悲情
我地讀過咁多首稼軒詞
由詞作解釋,又理解詞人嘅生平志向
加上「登覽」嘅文學傳統
同埋北固亭軍事建築嘅象徵
無一唔係導向「家國不堪」、「故土淪陷」嘅方向#hehe# 

起首詞人先作一激問:
邊到可以望得到北方嘅神州大陸?!:-[ 
係北固亭,位處江蘇
就算有千里眼,都望唔到啦
詞人此問,既係表明佢現今身在南方
亦係揭示全詞主題:「家國」:O 

所以先會有「滿眼風光北固樓」之句
北方嘅故土,淪陷於金人之手
百姓過住水深火熱嘅日子
詞人表層係讚:
哇,北固樓嘅風光真係頂呱呱:D 
但係深層卻係講緊:
唉,南宋偏安於此
真係有種樂不思蜀嘅反智
我地嘅眼界係咪已經望唔到北方故土
目光短淺,太短視啦!:~( 

「千古興亡多少事?悠悠。不盡長江滾滾流」
詞人思念至此,將一時一地之事
又昇華至更大嘅歷史興衰格局觀察
雖然呢種感慨常見於古代文人,無咩特別#cn# 
但我地可以細味
稼軒係以自身情況置入歷史嘅一環[slick] 
換言之,稼軒係好有歷史意識嘅自覺
自覺咁將過去、現在、未來連結
個人唔係架空存在,而係必然成為歷史嘅一部份

句中提及「長江」,虛實相生
實係指北固亭確實望得見長江流逝
虛係以長江比喻歷史嘅不斷循環
詞人或者都心知宋朝嘅興亡
或者都係千古歷史必然更替之一
悠悠不盡,滔滔不絕#hoho#



年少萬兜鍪,坐斷東南戰未休。天下英雄誰敵手?曹劉。生子當如孫仲謀。

兜鍪:古代將士嘅頭盔,借指士兵
孫仲謀:孫權,字仲謀


下半片引用三國典故,暗藏悲情
三國典故,即歷史意識之呈現
稼軒嘅歷史宏觀,最後都係以落實係個人存在
簡單講,即係我地知道好多道理
但並唔代表我地面對種種事情能夠真係超脫、淡泊#no# 

點解詞人會突然諗起孫權?:O 
因為京口鎮係孫權設立
稼軒因為地理,而想到孫權嘅英雄事跡
亦可見北固亭作為地理象徵之重要

「年少萬兜鍪,坐斷東南戰未休」
此句即指,孫權佔據東南江山
又有好多年少嘅勇猛將士
但係,歷史之中吳國係「戰未休」
呢樣正正係詞人刻意著重嘅關鍵字句#kill# 
我地忍唔住會諗:點解?

「天下英雄誰敵手?曹劉。生子當如孫仲謀」
天下有邊個英雄可比孫權
緊係得曹操、劉備啦
呢邊稼軒對孫權有好高嘅評價
而呢種評價,其實都係來自歷史累積而黎
幾近九成講及孫權嘅評論都係相當正面#adore# 

最出名緊係連曹操呢位敵人都講:
「生子當如孫仲謀,劉景升兒子若豚犬耳!」
生仔要生孫權咁醒目嘅
劉表個蠢到豬、狗無咩分別![bomb] 
而唔少文學詩詞都一再讚揚孫權
例如東坡江城子(密州出獵):
「為報傾城隨太守;親射虎,看孫郎」
元好問〈赤壁圖〉詩曰:
「孫郎矯矯人中龍,顧盼叱吒生雲風」

英雄、精兵皆有,依然「戰未休」
連繫上半片對家國嘅悲思
我地可以將南宋此一實時存在
攞黎同三國時期嘅吳國比較#bye# 
兩者係地理都係南方對北方嘅局面
同時間,南宋嘅英雄、精兵其實都有唔少
好似岳飛咁,咪一樣好打得

南宋「戰未休」嘅主因
當然同三國互相攻訐唔同啦
亦顯出歷史中每個存在嘅共相外
強調個殊之別,因此稼軒嘅感受先會咁深:-( 
因為若果每個都一模一樣,仲有咩好講呢?
南宋戰爭不休,外敵存在嘅主因
係稼軒眼中,當然係朝中堆小人作亂xx( 

由歷史嘅小我,進入大我
又從歷史嘅共相,分別個殊
豪邁嘅讚許中暗藏個己以至時代嘅悲情
呢一樣,先係呢首詞最精彩嘅地方#hoho#

No comments:

Post a Comment